Praktyczne informacje dotyczące pakowania:
- podczas przewożenia długich przedmiotów na dachu odległość pomiędzy belkami nie powinna być mniejsza niż 600 mm;
- zaleca się, aby nie był on szerszy od poprzeczek (zabroniona jest jazda z ładunkiem szerszym niż obrys wyznaczony lusterkami zewnętrznymi);
- deski windsurfingowe, kajaki lub podobne, długie ponad miarę jednostki powinny być dodatkowo stabilizowane z przodu i z tyłu do haków w zderzakach np. przy pomocy QuickDraw nr kat. 838;
- zabezpieczenie przed przemieszczaniem należy wykonać za pomocą wytrzymałych, nierozciągliwych taśm gwarantujących pewną, stabilną pozycję ekwipunku także w skrajnie niekorzystnych warunkach drogowych (jak na przykład podmuchy wiatru, gwałtowne hamowanie itp.);
- rozmieszczenie powinno być równomierne i w miarę możliwości symetryczne;
- zabieranie kilku desek surfingowych należy realizować w pozycji "jedna na drugiej" a nie obok siebie;
- zaleca się sprawdzenie wykonanego mocowania po pokonaniu krótkiej trasy, a jeśli zaistnieje konieczność to poprawienia;
- wszystkie części, znajdujące się na wyposażeniu jednostki a nie będące jej integralnymi elementami powinny zostać zdjęte przed zapakowaniem.
Bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego:
- doskonale zoptymalizowane kształty, zewnętrzne powłoki o niewielkim współczynniku tarcia "wyjątkowo śliskie" kajaków i innego sprzętu pływającego wymagają stosowania specjalistycznych zapięć gwarantujących ich pełną ochronę, pewne umocowanie i doskonałą stabilność (zabezpieczenia przed wyślizgnięciem się podczas np. gwałtownego hamowania, silnego wiatru);
- wiosła, maszty i inne długie elementy stanowiące wyposażenie dodatkowe również powinny być umieszczone na belkach w sposób nie budzący żadnych zastrzeżeń;
- dziób i rufa długiej łodzi, deski windsurfingowej itp. ekwipunku powinny być dodatkowo stabilizowane linami do np. wkręcanych haków w zderzakach nawet podczas podróży na krótkich dystansach;
- ułożenie kajaka na burcie w specjalnie skonstruowanej kołysce oprócz perfekcyjnej jego ochrony, umożliwia umieszczenie obok drugiego lub np. roweru, boxa.
Podczas podróży pamiętaj, że:
- rozwijana prędkość powinna być dostosowana do rodzaju ładunku, kategorii drogi, jej stanu nawierzchni, natężenia ruchu, siły i zmienności wiatru, ograniczeń lokalnych itp. czynników;
- powiększenie masy pojazdu, zmiana położenia środka ciężkości (w zależności od wybranego wyposażenia cały zespół staje się wyższy / dłuższy) zmieni charakterystykę jego prowadzenia (np. wydłuży drogę hamowania, zwiększy wrażliwość na boczny wiatr);
- przy wjeżdżaniu do miejsc zadaszonych, bram, parkingów wielopoziomowych, na promy czy w czasie manewrowania przy parkowaniu wymaga zachowania szczególnej ostrożności.