Powiększamy samochód
Zaczynasz planować spływ kajakiem? Wybierasz się na urlop w daleką trasę własnym autem? Wyjazd rodzinny z dużą ilością bagażu i sprzętu rekreacyjnego? Wybierasz się na wakacje i chcesz zabrać swoje "dwa kółka"? Co jednak zrobić, gdy nie wszystko mieści się w kufrze nadwozia?
Jeśli chcemy zachować bezpieczeństwo podczas pokonywania trasy oraz podróżować w komfortowych warunkach, wówczas należy zamontować odpowiedni do potrzeb system bagażowy. Oferowane różnej wielkości boxy, uchwyty czy platformy rowerowe, mocowania nart i snowboardu, specjalistyczne zestawy do sprzętu pływającego uzupełnione szeregiem akcesoriów umożliwiają skonfigurowanie rozwiązania umożliwiającego uczynienie z samochodu wielofunkcyjnego transportera.
Często wyjazdy wymagają zabrania nie tylko walizek, toreb z ubraniami, namiotów, śpiworów, lin wspinaczkowych, kasków, butów narciarskich, plecaków itp. ale także, jednocześnie rowerów, kajaka, deski windsurfingowej, nart, snowboardów lub innego sprzętu sportowego, które co tu dużo mówić do środka na pewno się nie zmieszczą. Możliwe są różne rozwiązania powyższego problemu - jedni decydują się na podróżowanie dwoma pojazdami, inni znacznie ograniczają swój bagaż. Są również osoby, które instalują skrzynię na dachu lub na haku holowniczym i w ten oto sposób radzą sobie doskonale z nadprogramowym ekwipunkiem.
Jeśli decydujemy się na wykorzystanie dodatkowego bagażnika, paka dachowego musimy wiedzieć, co będziemy przewozić wewnątrz auta, a co umieścimy na górze. To bardzo ważne, ponieważ ma bezpośredni wpływ na komfort podróżowania oraz jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Na przykład "sztywne" walizki lepiej jest umieścić w kufrze pojazdu, natomiast elastyczne torby podróżne zapakować do skrzyni, ponieważ podczas jej zamykania ułożą się i zapakujemy więcej. Warto wiedzieć, a także ściśle przestrzegać dopuszczalnej ładowności nadwozia określonej przez producenta i podanej w instrukcji obsługi. Wartość ta jest bardzo zróżnicowana, zależna od konstrukcji konkretnego nadwozia, roku produkcji i zawiera się pomiędzy 40 a 100 kg.
Priorytetową czynnością jest wybór właściwego systemu nośnego tzw. stelaża bazowego, który ma bardzo istotny wpływ na możliwości transportowe. Jest najważniejszym elementem przenoszącym wszystkie obciążenia jakie powstają podczas jazdy wynikające z ciężaru umieszczonego ładunku (np. zapakowanego boxa, przewożonych jednośladów, sprzętu pływającego) oraz sił oporów powietrza, gwałtownego hamowania czy podmuchów bocznego wiatru na karoserię. Sprostać tak wysokim obciążeniom, zagwarantować dopasowanie do konkretnego nadwozia, zapewnić jego ochronę przed uszkodzeniami mogą tylko produkty najwyższej jakości, spełniające surowe normy bezpieczeństwa poświadczone certyfikatami.
Planując zakup boxa należy się zastanowić jak duży będzie potrzebny. Zanim się zdecydujesz rozważ również kwestię, czy przeznaczasz całą szerokość na pojemnik czy chcesz móc jednocześnie umieścić jeden, dwa rowery, a może kajak obok. Możliwość powyższej konfiguracji zależy od konkretnego typu poprzeczek bazowych, ich szerokości oraz wymiaru "pudła". Kolejną rzeczą, na którą powinno się zwrócić uwagę jest sposób otwierania. Istnieją dwie możliwości: można go otworzyć z jednej albo z dwóch stron. Dwustronny dostęp do przestrzeni ładunkowej jest znacznie wygodniejszy poczynając od montażu na belkach a kończąc na znacznym ułatwieniu umieszczania i wyjmowania bagaży. O bezpieczeństwie zapakowanych rzeczy decyduje zaś system zamykania. Produkty renomowanych marek wykorzystują zintegrowane, trzypunktowe, centralne zamki, w których klucz można wyjąć tylko wówczas, gdy wszystkie rygle są prawidłowo zabezpieczone. Modele wysokiej klasy, np. model Motion XT wykorzystują również 3-punktowe zamknięcia, które są blokowane automatycznie podczas dociśnięcia wieka - system SlideLock ze wskaźnikiem prawidłowego zabezpieczenia.
Ponieważ bardzo często zabieranym pakunkiem rekreacyjnym jest rower warto tej kwestii poświęcić trochę uwagi. Po pierwsze jest to ładunek znacznych rozmiarów, a jego złe umocowanie może wyrządzić poważne szkody. Po drugie dlatego, że w przepisach ruchu drogowego zapisane są ustalenia, co do ich przewożenia. W związku z powyższym powinno się je znać, aby nie powodować niebezpieczeństwa i uniknąć mandatu.
Zasadniczo wyróżnia się dwa sposoby - albo umieszcza się je w specjalnych uchwytach na dachu, albo używa się platform, ze zintegrowanym oświetleniem mocowanych na haku holowniczym. Wyżej wymienione rozwiązania spełniają wszystkie wymagania wg przepisów ruchu drogowego i są najczęściej wykorzystywane. Nadmienić należy, że w świetle w/w przepisów od 2016 roku systemy instalowane na haku, oferowane w sprzedaży powinny być wyposażone w lampy tylne zawierające również tylne światło przeciwmgielne oraz cofania.
Mocowanie rowerów na klapie tylnej, choć dostępne, rzadko jest praktykowane, ponieważ przepisy zawarte w Rozporządzeniu Ministerstwa Infrastruktury z 2016 roku zezwalają na ten rodzaj transportu, ale pod warunkiem, że umieszczone jednoślady nie zasłaniają tablicy rejestracyjnej ani świateł tylnych samochodu. Spełnienie tych warunków jest trudne i wymaga zawieszenia ich (także kół) pod lub ponad lampami pojazdu. Dotyczy to także tablicy rejestracyjnej. Warto zwrócić uwagę na inne ograniczenia wynikające z zawieszenia jednośladów na tylnej pokrywie, jak np. pozostawianie śladów mocowania konstrukcji na krawędziach klapy pomimo stosowania różnorodnych zabezpieczeń, znaczne obciążenie zawiasów, ograniczenie widoczności do tyłu, znaczne utrudnienie lub wręcz brak możliwości dostania się do kufra itp.
Ponieważ bezpieczny przewóz bagaży to bardzo istotna sprawa, warto o nią zadbać i wybrać produkty wiodącej na rynku w tej branży, szwedzkiej firmy z Hillerstorp. Dają one gwarancję dowiezienia ekwipunku, sprzętu turystycznego bez uszczerbku, z klasą i komfortowo.