Wszystko zaczyna się od pasji
Surfing to jazda (ślizg) w pozycji stojącej na wyprofilowanej, specjalnie przygotowanej w tym celu desce, która niesiona jest przez czoło fali morskiej. Idealne warunki do uprawiania tego sportu osiąga się na przybrzeżnych falach oceanicznych, morskich. Znajdziesz je nie tylko w tropikalnych Hawajach, ale również na naszym kontynencie. Do bardzo atrakcyjnych pod tym względem miejsc, do których ściągają pasjonaci z całego świata należą wybrzeża Portugalii, Francji, Newquay w Wielkiej Brytanii, San Sebastian w Hiszpanii.
Generalnie możemy wyróżnić następujące odmiany "ślizgania się" na desce:
- windsurfing - poruszamy się po wodzie wykorzystując żagiel,
- kitesurfing (kiteboarding) - polegający na "jeździe" na wodzie z użyciem latawca (kite),
- bodyboard - ślizg na desce w pozycji leżącej.
Dwie pierwsze opcje ze względu na możliwość uprawiania zarówno na akwenach słodkowodnych, jak i morskich, łatwej dostępności znacznych przestrzeni i sprzyjających wiatrów cieszą się największą popularnością. Warto podkreślić, że w pewnych kręgach nasz Półwysep Helski uznawany jest za jedno z najlepszych miejsc w Europie do nauki. Zawdzięcza to ogromnej przestrzeni, płytkiej wodzie, wietrznej pogodzie oraz bliskości otwartego morza i zatoki pozwalających każdemu mierzyć się z naturą w zależności od stopnia zaawansowania (doświadczenia). Rekreacyjne pływanie to rodzaj aktywności przeznaczony dla każdego, kto chciałby poczuć ten klimat, duch sportowy.
W każdej z odmian rozróżniamy wiele rodzajów desek. Na pierwszy rzut oka wszystkie są do siebie podobne, jednak każda z nich jest zaprojektowana do innych warunków. W budowie każdej deski wyróżnia się następujące elementy:
- dziób - przednia część;
- pokład - górna część kadłuba, na której zajmujemy pozycję stojącą podczas pływania;
- dno - dół kadłuba mający styczność z wodą;
- pady - podkładki na pokładzie amortyzujące drgania i wstrząsy przenoszone na stopy od uderzeń fal;
- strapy - paski umocowane na padach, w których umieszczamy stopy zapobiegające uślizgom, zapewniające większą przyczepność oraz lepszą kontrolę nad deską);
- skrzynka statecznikowa - miejsce w rufowej części dna do montażu statecznika;
- rufa - tylna część kadłuba.
Warto zauważyć, że deski kitesurfingowe utrzymują się samodzielnie na powierzchni, ale pod ciężarem osoby toną. Utrzymywanie się na wodzie wynika z działania siły hydrodynamicznej podczas pływania. Kształt, długość oraz wyporność dobierane są do wagi, doświadczenia i wymagań surfera.
Podstawowymi, niezbędnymi elementami oprócz deski są: latawiec, trapez, bar, trymer depowera, linka oraz chicken loop. Latawiec jest elementem charakterystycznym, wyróżniającym kitesurfing na tle innych sportów. To właśnie on dostarcza siły napędowej, to on umożliwia powietrzne akrobacje i przyciąga uwagę zapewniając widowiskowość. Rozróżnia się kilka rodzajów latawców:
- pompowane (c-shape, bow, sle, hybrydy);
- komorowe (zamknięto i otwarto komorowe).
Różnice dotyczą budowy, kształtu i powierzchni. Rozmiary kite'a osiągają do dwudziestu metrów kwadratowych powierzchni.
Trapez, mówiąc w skrócie to pas umieszczony na biodrach lub pasie, do którego dopina się chicken loop'a baru, pozwalający na zmniejszenie obciążenia rąk poprzez przeniesienie siły wytwarzanej przez latawiec na tułów. Zasadniczo trapezy można podzielić na:
- biodrowe - zakładane podobnie jak uprząż alpinistyczna;
- lędźwiowe - zapinane w pasie,
- zintegrowane z kamizelką.
Trapezy biodrowe polecane są dla osób stawiających pierwsze kroki czy rekreacyjnego uprawiania sportu, ponieważ nie przesuwają się podczas pływania i znacznie mniej obciążają kręgosłup. Lędźwiowe zaś dedykowane są dla dobrych surferów zapewniając lepszą kontrolę lądowania po skokach, większą swobodę ruchów i łatwiejsze zakładanie.
Bar (drążek), trymer depowera, linka depowera, chicken loop to elementy ściśle ze sobą powiązane, pozwalające na sterowanie latawcem, regulowanie jego mocy oraz zawierające system bezpieczeństwa, za pomocą którego możemy zerwać pętlę i błyskawicznie odpiąć się od latawca.
W zależności od typu latawca do bar'u dopiętych jest od dwóch do pięciu linek, o długości od dwudziestu do dwudziestu siedmiu metrów.
Wyposażenie windsurfera zaś to poza deską żagiel, bom, maszt, przedłużka, przegub i paleta - podzespoły tworzące tak zwany pędnik, czyli zespół, dzięki któremu możemy żeglować wykorzystując siłę wiatru. W zależności od warunków wiatrowych, preferowanego stylu ślizgu, stopnia zafalowania akwenu, właściwości manewrowych rozróżnia się różne rodzaje żagli. Od uniwersalnych, o dość szerokim zastosowaniu (freeride, freemove), freestyle'owych o niskiej wadze i dobrych właściwościach manewrowych, freerace przeznaczonych do szybkiej jazdy na płaskich wodach, wave dedykowanych do pływania na falach, aż po typu race wykonywanych na specjalne zamówienia dla zawodników do ścigania w regatach.
Każdy kto pływa rekreacyjnie lub chciałby zacząć powinien choć raz odwiedzić Zatokę nad Bałtykiem. Jest tam wiele kempingów, dużo szkółek. Jeśli zaś na upragnioną wyprawę zabierasz własny sprzęt odwiedź nasz sklep firmowy a znajdziemy rozwiązanie, z którym sprawnie i bezpiecznie załadujesz go na samochód. Transport akcesoriów do surfowania jest łatwiejszy niż np. długich kajaków. Dzięki mniejszym gabarytom deski kite'a, latawiec i cały osprzęt zmieszczą się do boxa dachowego, który zapewni ich ochronę w podróży, a także pozwoli zapakować go nawet wówczas, gdy jest wilgotny czy mokry. Dłuższe i szersze do wind- i surfingu, dzielony masz, żagiel umocujesz w specjalnie zaprojektowanych uchwytach umieszczonych na bagażniku. Miękkie podkłady, otuliny dodatkowo zabezpieczają deskę przed uszkodzeniem po nierównych, wyboistych drogach a wzmocnione taśmy o regulowanej długości z klamrami osłoniętymi gumami pewnie ją ustabilizują. W opakowaniu znajdują się również zapięcia do masztów dzielonych instalowane na belkach bazowych zapobiegające ich przesuwaniu się w czasie jazdy. Ich montaż nie sprawia żadnego problemu, a transportowany ładunek jest w pełni chroniony przed przypadkowymi uszkodzeniami, nie utrudnia jazdy ani nie ogranicza widoczności. Zdecydowana większość miłośników sportów wodnych wybiera przewożenie sprzętu swoim samochodem.