W kitesurfingu występuje kilka rodzajów latawców, z różnymi powierzchniami. Zasadniczy podział wyróżnia dwie grupy:
- pompowane;
- komorowe.
Wśród latawców pompowanych rozróżnia się następujące typy:
- c-shape - kształtem (przypomina właśnie literę C), który wymuszony jest olinowaniem, które sprowadza się tylko do rozpiętych, bocznych linek. Najważniejszą zaletą tego typu oprzyrządowania jest dobre czucie latawca na drążku (bar) i stabilność. Z kolei wśród wad wymienia się słabszy zakres wiatrowy i trudniejszy start latawca w odniesieniu do innych konstrukcji. Dedykowane są dla osób dobrze surfujących i właśnie zwolennikami ich są na ogół zawodnicy;
- bow - o wyróżniającym się, płaskim profilu i olinowaniu wychodzącym z krawędzi natarcia. Powyższa konstrukcja charakteryzuje się bardzo korzystnym zakresem wiatrowym sięgającym niemal 100%, dużym depower'em, dobrym noszeniem i dobrym restartem. Wadami powyższego zespołu są niestabilność, znacznej długości linka depower'a i znaczne siły występujące na drążku (bar). Pomimo tych kilku niekorzystnych cech, latawce te doskonale nadają się dla początkujących miłośników kitesurfingu;
- sle - są bliźniaczo podobne wyglądem i kształtem do typu BoW, ale ich konstrukcja nie posiada wcięcia na krawędzi spływu i ich profil nie jest tak znacząco płaski;
- hybrydy - to rozwiązania łączące cechy konstrukcyjne wyżej wymienionych typów. Wspólne wykorzystanie elementów charakterystycznych dla poszczególnych struktur sprawia, że jedne z nich bardziej upodobnione są do C-shape, a inne do BoW czy SLE.
Z kolei latawce komorowe dzieli się na:
- otwarto-komorowe - mające zastosowanie tylko i wyłącznie na lądzie;
- zamknięto-komorowe - do wykorzystywania zarówno na wodzie, jak i na lądzie.
Określenie pochodzi od ich charakterystycznej budowy, która oparta jest na komorach wypełnionych powietrzem. Krawędź natarcia w zależności od przeznaczenia sprzętu może posiadać wentyle lub nie. Konstrukcja taka sprawia, że właściwie sama wypełnia się powietrzem, które następnie przepływając do środka czaszy równomiernie rozchodzi się po całym wnętrzu. Stopień wykorzystania powierzchni w tych rozwiązaniach dochodzi nawet do 90%, co oznacza, że przy porównywalnych warunkach wiatrowych, do osiągnięcia tej samej siły możemy użyć mniejszego latawca w stosunku do wersji typu pompowanego.
Żagiel i latawiec to bardzo ważne elementy wyposażenia surfera, a ponieważ przy wyborze należy uwzględnić szereg czynników decyzja o zakupie powinna być dobrze przemyślana. Nie należy kierować się wyglądem i innymi mało istotnymi czynnikami. Jeśli nie jesteśmy pewni warto poradzić się osoby z doświadczeniem w szkółce kite-, windsurfingu, poprosić o poradę na forach internetowych, zapytać sprzedawcę.
Najlepszym rozwiązaniem dla osób, które co dopiero chcą rozpocząć przygodę ze sportem wodnym jest skorzystanie z kursu, a po szkoleniu zakupienie własnego ekwipunku sportowego.
Gdy już staniesz się posiadaczem własnego sprzętu, zaczniesz planować samodzielne surfowanie i będziesz chciał go transportować zapraszamy do zapoznania się z propozycjami firmowego sklepu. Dostępne u nas specjalistyczne bagażniki do niemal wszystkich samochodów, profesjonalne uchwyty, bagażowe boxy mieszczące duże ilości ekwipunku oraz podpory, chwytaki, adaptery i inne akcesoria uzupełniające pozwolą Ci sprawnie, bezpiecznie i z klasą podróżować na wyprawy.