Zacznijmy od rzeczy podstawowej, czyli tego do czego służą łańcuchy przeciwśniegowe. Oczywiste jest, że priorytetowym celem jest zwiększenie przyczepności kół samochodu do podłoża, gdy warunki drogowe na trasie w czasie zimy są ciężkie, nawierzchnie są zaśnieżone lub oblodzone. Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem tj. na drogach pokrytych śniegiem, lodem, błotem pośniegowym powoduje znikome zużycie siatki ogniw.
Należy więc zwracać uwagę na jakość podłoża, czyli w przypadku wyjeżdżania z obszaru, na którym poruszaliśmy się w nich na czarną nawierzchnię należy je zdemontować. Pomysł, aby "testować" je na asfalcie nie jest najlepszy i doprowadzi do zbyt szybkiego zużycia.
Odpowiedni styl jazdy, płynne ruszanie bez buksowania kół, unikanie gwałtownego hamowania, monitorowanie co jakiś czas naciągnięcia i ułożenia na kole, nie przekraczanie dopuszczalnej prędkości 50 km/h zapewnia mniejsze ich zużycie, a co za tym idzie wydłuża czas użytkowania.
Warto je także przekładać na drugą stronę w celu opóźnienia zużycia tzn. zakładać tak, aby na zmianę raz jedna, raz druga strona siatki ogniw skierowana była do opony.
Kierowca powinien także określić, w jakich warunkach zamierza korzystać z zestawów - lekkich, średnich czy ekstremalnych, aby już na etapie zakupu wybrać odpowiedni model pod względem wytrzymałości.
Pamiętajmy, że zakładamy je zawsze na dwa lub cztery koła. W przypadku dwóch, dotyczy to kół jednej osi. Napęd samochodu przenoszony jest na przednie, tylne bądź wszystkie cztery koła. Nie można zakładać jednej sztuki.
Po każdorazowym użyciu należy je schować do fabrycznego opakowania. Po osiągnięciu celu podróży zaleca się wyczyścić je, opłukać z soli i brudu w bieżącej wodzie, dobrze wysuszyć i umieścić w oryginalnym pudełku. Całość warto przechowywać w suchym, nie zawilgoconym miejscu.
Zaleca się także podczas pielęgnacji kontrolować ich stan. Jeśli zauważymy uszkodzenia, trzeba je oddać do specjalistycznego sklepu lub serwisu, który dokona naprawy zgodnie w wymogami producenta.
Jeżeli grubość drutu, z którego wykonane są ogniwa jest mniejsza niż 55% wartości nominalnej w nowym produkcie, należy wycofać je z eksploatacji.