Kilka najczęściej zadawanych pytań
Czy są, jeśli tak to jakie uwarunkowania prawne odnośnie systemów transportowych instalowanych na kuli haka?
Warto wiedzieć, ze z dniem 1 stycznia 2016 roku, zgodnie ze zmianą przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity w Dz. U. 2016 poz. 2022), wszystkie rozwiązania służące do przewozu rowerów na haku holowniczym auta muszą być wyposażone w światła, także wsteczne oraz przeciwmgłowe.
Dokonując zakupu nowego produktu na hak szwedzka firma z Hillerstorp zapewnia, iż jest zgodna z obowiązującym prawem i spełnia wszystkie normy.
Tablicę rejestracyjną (tzw. trzecią) otrzymujemy składając wniosek w urzędzie komunikacji.
Który ze sposobów przewożenia jednośladów sprawdza się najlepiej?
Coraz liczniejsza grupa kierowców wybiera wariant na haku holowniczym. To rozwiązanie jest niezwykle komfortowe, wygodne i w istocie wymaga od nas posiadanie haka holowniczego. Unikamy zaś wielu problemów związanych z załadunkiem i wyładunkiem jednośladów, zwiększonym oporem aerodynamicznym w czasie jazdy (wyższym zużyciem paliwa), czy ryzykiem zarysowań, uszkodzeń karoserii naszego auta. Wersje montowane na bagażniku dachowym są co prawda rozwiązaniem relatywnie tańszym, ale wymagają posiadania specjalnych poprzeczek bazowych, wymagają więcej wysiłku przy umieszczaniu sprzętu na górze, a także wiążą się ze wzrostem zużycia paliwa i niestety sporym hałasem podczas podróży. Trzecia metoda na tylnych drzwiach gwarantuje co prawda nieco prostsze czynności związane z pakowaniem jednośladów, ale nie zawsze można z niej skorzystać ponieważ:
- wymaga zapewnienia widoczności tylnych świateł i tablicy rejestracyjnej;
- spojler na górnej krawędzi tylnej klapy może uniemożliwiać montaż;
- niewielkie odstępy pomiędzy elementami nadwozia i klapy mogą wykluczyć możliwość instalacji systemu;
Ile bicykli jednocześnie można przewieźć?
Wariant na górze, "nad głową" pozwala najczęściej zmieścić do czterech jednośladów. Wszystko zależy od sposobu ich ustawienia. Należy jednak pamiętać o maksymalnej nośności zarówno karoserii (podana w instrukcji obsługi pojazdu) jak i poprzeczek bazowych. Mniejszej z tych wartości nie należy przekraczać. Obciążenie na belkach obliczamy sumując ciężar wszystkich rowerów i uchwytów, zaś dla dachu powiększamy wyżej otrzymany wynik o wagę systemu bazowego porównujemy z wartościami dopuszczalnymi.
Jak można zabrać sprzęt o nietypowej konstrukcji ramy, czy niestandardowym przekroju?
Jak przystało na lidera rozwiązań transportowych szwedzka firma zadbała o to, aby dla ich właścicieli znalazły się stosowne rozwiązania. Na przykład posiadając egzemplarz z ramą karbonową, z włókna węglowego lub nietypowym przekrojem bezpieczny przewóz "na górze" zapewniają UpRide, ProRide 598 oraz ThruRide natomiast na haku holowniczym VeloSpace XT, EasyFold XT. Są to rozwiązania bardzo wygodne, funkcjonalne i co najważniejsze bezpieczne zarówno dla umieszczonych w nich jednośladów jak również podczas najdalszych nawet podróży.