Gdy planujemy załadować długie ponad miarę ładunki, wybieramy się na urlop ze sprzętem sportowym, czy nasz wyjazd wymaga zabrania znacznego bagażu, a pojazd okazuje się zbyt mały, wówczas bardzo praktycznym rozwiązaniem jest wykorzystanie dachu z odpowiednio dobranym do naszych potrzeb systemem transportowym.
Z uwagi na różnorodność samochodów pod względem przygotowania do montażu bagażnika wyróżnia się nadwozia:
- z relingami uniesionymi jak i zintegrowanymi;
- z fabrycznymi punktami mocowań typu fixpoint;
- standardowe;
- z rynienkami;
Relingami określa się zespół dwóch, profilowanych elementów umieszczonych wzdłuż karoserii "nad drzwiami" stanowiących najczęściej oryginalne wyposażenie fabryczne. Ze względu na sposób połączenia z nadwoziem rozróżnia się wersje:
- uniesione (poręczowe), przebiegające na pewnej wysokości nad karoserią, z którym są połączone przy pomocy dwóch lub trzech podpór;
- zintegrowane, przylegające na całej swojej długości do nadwozia i połączone wielopunktowo;
Fixpoint to rozwiązanie polegające na fabrycznym wykonaniu przez producenta auta otworów nagwintowanych, zintegrowanych zaczepów, gniazd lub innych typów mocowań, niejednokrotnie ukrytych w listwach, pod zasuwkami, uszczelkami, a w niektórych przypadkach wymagających dokonania poważniejszej ingerencji w karoserię.
Rynienkami określa się stanowiące integralne, wyprofilowane elementy zakończenia krawędzi nadwozia, przebiegającej tuż nad drzwiami po obu stronach pojazdu.
Standardowymi, określa się w zasadzie wszystkie nadwozia nie wyposażone w żadne z wyżej wymienionych rozwiązań.
Bazą nazywamy zespół co najmniej dwóch belek wyposażonych w odpowiednie stopy, a w bardzo wielu przypadkach, także w zestaw dopasowujący, zamontowanych na samochodzie. Wybierając bazę należy pamiętać, o kilku podstawowych kwestiach:
- ze względów bezpieczeństwa musi w każdych okolicznościach drogowych gwarantować pewne, solidne mocowanie do auta i dla umieszczonego na niej ładunku;
- musi być doskonale dopasowana do nadwozia, aby zapewnić jego pełną ochronę, nie zostawiając śladów zadrapań czy wgnieceń;
- choć łatwy montaż i demontaż nie muszą być najistotniejsze, trudno jest lekceważyć ich wpływ na komfort użytkowania;
- powinna cechować się wszechstronnością (wymiennością uchwytów, mocowań), wytrzymałością i wysoką nośnością;
- a także wyglądać efektownie, stylowo.
Nie jest obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdu, ale okazuje się bardzo przydatnym akcesorium, jeśli często podróżujesz rodzinnie, z grupami przyjaciół, lubisz aktywnie wypoczywać i chcesz zabierać ze sobą sprzęt sportowy. Ponieważ oprócz niektórych samochodów z typowymi relingami i rynienkami, występuje bardzo duże zróżnicowanie systemów montażowych rekomendujemy skorzystanie z wyspecjalizowanych sklepów w celu skonfigurowania odpowiedniego kompletu, złożenia podzespołów i przeprowadzenia pierwszego montażu.